Milan Šarapatka

ČSA, ostuda České republiky

6. 04. 2017 18:27:49
ČSA jsou jednou z nejstarších leteckých společností na světě. Letos v říjnu uplyne od jejich založení již 94. let. Dnes je z nich však low-cost letecká společnost, přezdívaná svými pasažéry Hladolet.

Naše národní aerolinky i v dobách dnes tak podceňovaného „socíku“ létaly do celého světa a ještě v 90. letech jsem měl možnost s nimi cestovat z Prahy přímým letem například do indonéské Jakarty.

Vše se ale změnilo s příchodem neúspěšného politika a ex-ministra Jaroslava Tvrdíka na post generálního ředitele ČSA v roce 2004. Vystřídal tam bez jakéhokoli výběrového řízení dosavadního ředitele, zkušeného manažéra Jaroslava Kůlu. Skončila tak desetiletá éra úspěšného rozvoje, kdy se od počátku 90. let dařilo pod vedením ředitelů Jakubše a Kůly postupně měnit socialistické ČSA v efektivní a prosperující leteckou společnost. Místo očekávaného rychlého rozmachu pod vedením „Luftjardy“ a jeho politických kamarádů se ČSA brzy ocitly na pokraji bankrotu a naše vláda rozhodla, místo jejich konsolidace, že se ČSA zbaví.

Noví majitelé, Korean Airlines a Travel servis, však mají logicky zcela jiné zájmy a preference než rozvoj českého národního dopravce, coby výkladní skříně a nositele dobrého jména naší země. Zajímá je především zisk, a proto k jeho dosažení změnily ČSA z plnohodnotných aerolinek na low-cost dopravce a místo létání do exotických destinací se s nimi z Prahy dostaneme tak maximálně do Jekatěrinburgu.

Přesvědčil jsem se o tom před pár dny osobně, když jsem se s ČSA vracel přes Paříž do Prahy. Zatímco všechny „slušné“ společnosti létají do evropských destinací na letišti Charlese de Gaulla z nového schengenského terminálu, letadlo ČSA startovalo od terminálu F, postaveného asi tak v 60. letech minulého století. Cesta k němu trvá vláčkem a autobusem více než hodinu a jeho věk je na něm již hodně vidět. Ilustruje to jenom totální ztrátu prestiže ČSA a snahu majitelů ušetřit, kde se dá. Příště bude v Paříži letadlo ČSA startovat nejspíše od nějaké „hromady hnoje“ u ranveje. Bude to ještě levnější! Děkujeme Ti „Luftjardo“!

Já bych ale nechtěl místo ČSA napříště létat již jenom s Emirates, Lufthansou nebo třeba s Turkish Airlines. Přál bych si, aby znovu platilo prvorepublikové heslo „Vzduch je naše moře“ a aby Ruzyně přestala být pouhým regionálním letištěm, ale byl z ní opět opravdový „ letecký přístav“ v srdci Evropy. S ČSA se to nejspíš již nepodaří, a proto by se vláda měla zamyslet nad zřízením nového národního dopravce, díky němuž by se vzduch znovu stal naším mořem.

Autor: Milan Šarapatka | karma: 43.57 | přečteno: 7418 ×
Poslední články autora