ČSA, ostuda České republiky

6. 04. 2017 18:27:49
ČSA jsou jednou z nejstarších leteckých společností na světě. Letos v říjnu uplyne od jejich založení již 94. let. Dnes je z nich však low-cost letecká společnost, přezdívaná svými pasažéry Hladolet.

Naše národní aerolinky i v dobách dnes tak podceňovaného „socíku“ létaly do celého světa a ještě v 90. letech jsem měl možnost s nimi cestovat z Prahy přímým letem například do indonéské Jakarty.

Vše se ale změnilo s příchodem neúspěšného politika a ex-ministra Jaroslava Tvrdíka na post generálního ředitele ČSA v roce 2004. Vystřídal tam bez jakéhokoli výběrového řízení dosavadního ředitele, zkušeného manažéra Jaroslava Kůlu. Skončila tak desetiletá éra úspěšného rozvoje, kdy se od počátku 90. let dařilo pod vedením ředitelů Jakubše a Kůly postupně měnit socialistické ČSA v efektivní a prosperující leteckou společnost. Místo očekávaného rychlého rozmachu pod vedením „Luftjardy“ a jeho politických kamarádů se ČSA brzy ocitly na pokraji bankrotu a naše vláda rozhodla, místo jejich konsolidace, že se ČSA zbaví.

Noví majitelé, Korean Airlines a Travel servis, však mají logicky zcela jiné zájmy a preference než rozvoj českého národního dopravce, coby výkladní skříně a nositele dobrého jména naší země. Zajímá je především zisk, a proto k jeho dosažení změnily ČSA z plnohodnotných aerolinek na low-cost dopravce a místo létání do exotických destinací se s nimi z Prahy dostaneme tak maximálně do Jekatěrinburgu.

Přesvědčil jsem se o tom před pár dny osobně, když jsem se s ČSA vracel přes Paříž do Prahy. Zatímco všechny „slušné“ společnosti létají do evropských destinací na letišti Charlese de Gaulla z nového schengenského terminálu, letadlo ČSA startovalo od terminálu F, postaveného asi tak v 60. letech minulého století. Cesta k němu trvá vláčkem a autobusem více než hodinu a jeho věk je na něm již hodně vidět. Ilustruje to jenom totální ztrátu prestiže ČSA a snahu majitelů ušetřit, kde se dá. Příště bude v Paříži letadlo ČSA startovat nejspíše od nějaké „hromady hnoje“ u ranveje. Bude to ještě levnější! Děkujeme Ti „Luftjardo“!

Já bych ale nechtěl místo ČSA napříště létat již jenom s Emirates, Lufthansou nebo třeba s Turkish Airlines. Přál bych si, aby znovu platilo prvorepublikové heslo „Vzduch je naše moře“ a aby Ruzyně přestala být pouhým regionálním letištěm, ale byl z ní opět opravdový „ letecký přístav“ v srdci Evropy. S ČSA se to nejspíš již nepodaří, a proto by se vláda měla zamyslet nad zřízením nového národního dopravce, díky němuž by se vzduch znovu stal naším mořem.

Autor: Milan Šarapatka | čtvrtek 6.4.2017 18:27 | karma článku: 43.56 | přečteno: 7407x

Další články blogera

Milan Šarapatka

Evropská unie, jak ji známe, už brzy skončí

Evropští byrokraté a jejich protektoři, jako francouzský prezident Macron nebo německá kancléřka Merkelová, se dnes nejspíš třesou strachy z výsledků nadcházejících evropských voleb.

18.2.2019 v 7:00 | Karma článku: 33.30 | Přečteno: 1371 | Diskuse

Milan Šarapatka

Franco-Germánie

Včerejší podpis francouzsko-německé smlouvy jasně naznačuje vizi budoucnosti těchto dvou zemí, postupné vytvoření společného státu. Možná se bude jmenovat Franco-Germánie. Bojím se ale, aby z ní jednou nebyl zase Grossdeutschland.

23.1.2019 v 20:29 | Karma článku: 28.66 | Přečteno: 620 | Diskuse

Milan Šarapatka

Bez Brexitu Evropská unie nepřežije

Dnešní rozhodování britských poslanců o dohodě o vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní zásadně nejen budoucnost Británie ale také celé Evropské unie.

15.1.2019 v 13:06 | Karma článku: 45.45 | Přečteno: 6551 | Diskuse

Milan Šarapatka

Kdo že to vyhazuje V4 ze Schengenu?

Belgický premiér Charles Michel zpochybnil na závěr evropského summitu oprávněnost členství zemí Visegrádu v schengenském prostoru.

15.12.2018 v 17:50 | Karma článku: 48.34 | Přečteno: 15592 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Beata Krusic

Něžné "Hallelujah"

Kdo by neznal píseň Hallelujah. Kanadský sympaťák Leonard Cohen před lety tuto krásnou skladbu poslal do světa a dodnes vznikají nové a nové verze jejího provedení.

22.2.2019 v 22:18 | Karma článku: 11.11 | Přečteno: 160 | Diskuse

Martin Braun

Peklo nad Tel Avivem

Jeden z mýtů, který vládne mezi lidmi je, že Židé, či Izraelci obecně, chcete li, jsou lidmi nudnými, věčně se modlícími, že jsou suchary, kteří krásy a nádherné hříchy tohoto světa neznají a znát nechtějí.

22.2.2019 v 21:19 | Karma článku: 10.14 | Přečteno: 388 | Diskuse

Marek Konečný

Polské maso máme ošetřené, a co budete dělat s českými bramborami, pane ministře?

Za zdatné mediální podpory pan ministr řešil problémy několika set kilogramů nekvalitního hovězího z Polska. Ale máte tady ne tak akutní, ale zato desetiletí se táhnoucí problém - hnusné české brambory.

22.2.2019 v 19:34 | Karma článku: 26.73 | Přečteno: 828 | Diskuse

Jan Ziegler

Pánové Patáku a Peszynski, nekritický eurofanatismus vážně škodí zdraví

Oni si to možná neuvědomují, ale svým fanatismem poškozují myšlenku společné Evropy. Každý, kdo má jiné názory než oni, je proruský, putinovec, nácek, xenofob atd.

22.2.2019 v 16:39 | Karma článku: 33.25 | Přečteno: 887 | Diskuse

Andrea Kostlánová

Hybridní zbraň Ruska veřejně prospěšnou stavbou ?

Ruský plyn proudí do Česka nejen přes Ukrajinu a Slovensko, ale i alternativními trasami - plynovodem Gazela napojeným na Nord Stream po dně Baltského moře ( porušuje všechny zavedené ekologické normy ),

22.2.2019 v 13:43 | Karma článku: 13.43 | Přečteno: 775 | Diskuse
Počet článků 198 Celková karma 38.94 Průměrná čtenost 2272

Čtrnáct let jsem působil v české diplomacii a zastupoval Českou republiku v Mali, Alžíru, Indonésii, Bruneji a Papui-Nové Guinei. Zabývám se především ekonomickou diplomacií, podporou českého exportu ale také problematikou islamismu a náboženského terorismu.

V letech 2013-2017 jsem byl nezávislým  poslancem Parlamentu ČR.

Najdete na iDNES.cz