Milan Šarapatka

Diplomatický incident na Ukrajině

4. 07. 2017 12:04:05
Ukrajina porušila 2.7.2017 bezprecedentním způsobem diplomatické uzance běžné mezi všemi demokratickými státy.

Dne 2. července mně jako poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ukrajinské pohraniční orgány odmítly na letišti v Kyjevě umožnit vstup do země. To by nebyl takový problém, neboť jsem v této zemi byl mnohokrát a každá země kromě toho může na své území opravdu pustit jen toho koho chce. Do Kyjeva jsem ale nepřijel jako soukromá osoba. Přijel jsem tam z pověření PSP ČR, jako řádný člen delegace PSP ČR do Parlamentního shromáždění NATO, abych se zúčastnil akce Severoatlantické aliance, Ross-Rothova semináře organizovaného Parlamentním shromážděním NATO.

Tím byla ukrajinskou stranou hrubým způsobem poškozena nejen moje práva ale především práva Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, coby suveréna České republiky, stejně jako Parlamentního shromáždění NATO, potažmo samotné organizace NATO.

Ukrajinská strana neposkytla přes opakované výzvy mně ani velvyslanci ČR na Ukrajině, J.E. Radkovi Matulovi, k tomuto činu žádné vysvětlení.

Nesouhlasím s nepodloženým vysvětlením MZV ČR, že by důvodem zákazu mého vstupu na Ukrajinu měla být moje dřívější mise pozorovatele při referendu konaném na Krymu na jaře roku 2014. V mezidobí jsem totiž bez jakýchkoli problémů či omezení navštívil Ukrajinu nejméně třikrát, a to jako pozorovatel OBSE případně pozorovatel Meziparlamentní unie při prezidentských a parlamentních ukrajinských volbách a také znovu jako člen téže delegace PSP ČR do Parlamentního shromáždění NATO.

Co se týká mého osobního vztahu k Ukrajině, dlouhodobě aktivně podporuji rozvoj česko-ukrajinských vztahů, zejména rozvoj vzájemných zahraničně-ekonomických vztahů nebo možnost poskytování stipendií ukrajinským studentům na českých vysokých školách.

Postupem ukrajinské strany došlo, nejen k porušení veškerých diplomatických uzancí a poškození práv PSP ČR a Parlamentního shromáždění Severoatlantické aliance, také k vážnému narušení těchto aktivit a projekty vzájemné česko-ukrajinské spolupráce mohou tímto být vážně ohroženy nebo dokonce ukončeny.

Očekávám, že Česká republika bude na tento incident reagovat. A pokud bude reagovat recipročně, a já věřím že ano, měla by také zakázat vstup na území republiky možná desítkám poslanců ukrajinského parlamentu, kteří vyznávají nacionálně-fašistickou ideologii Stepana Bandery, Ta je totiž nebezpečná nejen nám ale i celému světu.

Autor: Milan Šarapatka | karma: 41.64 | přečteno: 4278 ×
Poslední články autora